Tapahtuman järjestäminen on usein iso urakka, mutta hyvin suunniteltu markkinointi on avain onnistumiseen. Riippumatta siitä, onko kyseessä suuri festivaali vai intiimi klubi-ilta, tapahtumasi menestys riippuu siitä, kuinka hyvin tavoitat kohdeyleisösi ja kuinka vakuuttavasti tuot tapahtuman esille.
- Moni tapahtuma jää harmittavasti pienelle huomiolle ja tapahtumasta kuullaan valitettavan usein vasta jälkikäteen. Tämä voidaan kuitenkin välttää suunnitelmallisella markkinoinnilla.
- On myös tärkeää muistaa, että tapahtuman esille nostaminen kerran ei riitä – onnistunut markkinointi vaatii säännöllistä toistoa ja näkyvyyttä useissa eri kanavissa.
Biletin viisi markkinointivinkkiä
1. Mieleenjäävä ilme
Ensivaikutelma on tärkeä! Varmista, että tapahtumasi visuaalinen ilme ja nimi jäävät mieleen. Visuaalinen ilme houkuttelee ja herättää kiinnostuksen
2. Selkeä viestintä
Varmista, että tapahtuman tiedot ovat selkeästi esillä ja helposti löydettävissä. Mitä, missä ja milloin – näiden kysymysten täytyy olla helposti löydettävissä. Liian monimutkainen viestintä tai vaikeasti löydettävä tieto karkottaa potentiaaliset osallistujat. Pidäthän huolen, että myös lipun hinta ja lippuvaihtoehdot ovat helposti löydettävissä.
3. Monikanavainen näkyvyys
Hyödynnä eri kanavia, kuten sosiaalista mediaa, uutiskirjeitä, verkkosivuja ja yhteistyöverkostoja. Sen lisäksi, että jaat tietoa aktiivisesti itse – kannusta yhteistyökumppaneita, tuttuja ja tapahtumasta kiinnostuneita jakamaan tietoa tapahtumastasi. Näin varmistat, että tavoitat mahdollisimman laajan yleisön ja saat tapahtumasi nimen esille mahdollisimman monessa paikassa.
4. Toistuvuus
Yksi viesti ei riitä! Kaksi viestiä ei riitä! Vanha sanonta kuuluukin, että asia on sanottu vasta, kun se on kerrottu vähintään 10 kertaa! Markkinoi tapahtumaasi säännöllisesti ja pidä se yleisösi mielessä. Julkaise sisältöä eri vaiheissa: ennen tapahtumaa, sen aikana ja sen jälkeen. Jokainen muistutus voi olla se ratkaiseva hetki, joka saa jonkun ostamaan lipun.
Huomioithan myös, että jos tapahtuma on uusi eikä sillä ole vielä esim. seuraajia somessa, voit tarvita tueksi myös maksullista mainontaa.
5. Vaikuttajamarkkinointi ja tagit
Markkinointivinkeistä viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä: tee yhteistyötä esim. paikallisten vaikuttajien tai muiden sopivien tahojen kanssa. Heidän kauttaan voit saavuttaa uusia yleisöjä ja lisätä tapahtumasi tunnettuutta.
Myös jokainen lipun ostanut tai tapahtumasta kiinnostunut on vaikuttaja! Tähän saat oivan lisäboostin kertomalla etukäteen, mitä hashtagia toivoisit ihmisten käyttävän somessa (esim. #viertolanfestarit tai #teatterijoiku).
Voit laittaa tagin näkyviin kaikkiin kanaviin ja markkinointimateriaaleihin, mitä tapahtumalla on käytössä. Tämä on tärkeää etenkin silloin, kun tapahtuma on monipäiväinen ja lippuja myydään myös tapahtuman aikana tai esimerkiksi seuraaviin tapahtumiin tai näytöksiin.
Kaipaatko apua markkinointimateriaalien tuottamiseen?
Biletti on täällä sinua varten! Lipunmyynnin lisäksi autamme mielellämme myös tapahtumasi markkinoinnissa! Maksuttomien markkinointityökalujen lisäksi, voit kysyä meiltä lisäpalveluita esimerkiksi teksteihin tai graafiseen ilmeeseen. Kysy rohkeasti sinulle räätälöityä pakettia osoitteesta: asiakaspalvelu@biletti.fi

